Kaj je oglaševanje & kakšen je pomen oglaševanja
Kaj je oglaševanje
Oglaševanje pomeni tehnike in prakse, ki se uporabljajo za javno obveščanje o izdelkih, storitvah, mnenjih ali vzrokih z namenom prepričevanja javnosti, da se na določen način odzove na tisto, kar se oglašuje.
Večina oglaševanja vključuje promocijo blaga, ki je naprodaj, vendar se podobne metode uporabljajo za spodbujanje ljudi k varni vožnji, podpiranje različnih dobrodelnih organizacij ali glasovanje za politične kandidate, med številnimi drugimi primeri. V mnogih državah je oglaševanje najpomembnejši vir dohodka za medije (npr. časopise , revije ali televizijske postaje ), prek katerih poteka. V nekomunističnem svetu je oglaševanje postalo velika in pomembna storitvena panoga.
Zgodovina in nastanek oglaševanja
V starodavnem in srednjeveškem svetu je takšno oglaševanje, kot je obstajalo, potekalo od ust do ust. Prvi korak k sodobnemu oglaševanju je bil narejen z razvojem tiska v 15. in 16. stoletju. V 17. stoletju so londonski tedniki začeli objavljati oglase, do 18. stoletja pa je takšno oglaševanje cvetelo.
Veliko širitev poslovanja v 19. stoletju je spremljala rast oglaševalske industrije; v tistem stoletju, predvsem v ZDA, so se začele ustanavljati oglaševalske agencije. Prve agencije so bile v bistvu posredniki za prostor v časopisih. Toda v zgodnjem 20. stoletju so se agencije vključile v izdelavo samega oglaševalskega sporočila, vključno s kopijami in umetninami, do leta 1920 pa so se pojavile agencije, ki so lahko načrtovale in izvajale celotne oglaševalske kampanje, od začetnih raziskav do priprave kopije do umestitve v različne medije.
Po SSKJ oglaševati pomeni objavljati (male) oglase:
oglaševáti -újem nedov. (á ȗ)
- 1. objavljati (male) oglase: v tem časopisu nerad oglašuje; oglaševati v revijah / tovarne oglašujejo po športnih dvoranah
- 2. star. razširjati, razglašati: oglaševati svoje ideje
Slovar slovenskega knjižnega jezika, www.fran.si, dostop 18. 7. 2022.
Vrste oglaševanja
Podjetja lahko uporabljajo različne oglase, da dosežejo svoje ciljne potrošnike ali da obveščajo javnost. Glede na ciljno skupino, ki jo podjetje z oglasom želi doseči in nagovoriti, le-to izbira tudi vrsto oglaševanja ali medij. Podjetja in agencije praviloma za oglaševanje izbirajo medije, kjer je njihova ciljna skupina najbolj primerna oz. dovzetna za oglas oz. sporočilo in izdelek, ki ga želi oglaševati. S pojavom spletnega oglaševanja le-to močno izstopa v smislu definicije ciljnih skupi, saj omogoča ciljanje uporabnikov glede na lokacijo, čas, spol, starost, status, stan, interese in več. To pomeni, da podjetja ne oglašujejo več na splošno, vsevprek, temveč nagovarjajo le profilirane ciljne skupine, ki so že v prvi fazi praviloma zelo dovzetne za neko sporočilo. To na praviloma pomeni, da z manj sredstvi dosežejo večji učinek, saj v večji meri plačajo za doseg uporabnikov, ki so izbrani in dovzetni za sporočilo in posledično dejanje (večinoma nakup).
V nadaljevanju najdete 14 vrst oglaševanja in primere:
Tiskano oglaševanje
Tiskano oglaševanje se nanaša na tiskane oglase, ki jih povečini vidimo v časopisih in revijah. Vendar pa ta kategorija vključuje tudi druge tiskovine (brošure, imeniki in letaki). Podjetja lahko objavijo oglase v lokalnih časopisih in na ta način ciljajo na potrošnike na določeni širši geografski lokaciji.
Za bolj ciljno občinstvo lahko podjetja iščejo priložnosti za oglaševanje v revijah. Specializirane revije lahko podjetju pomagajo doseči določeno skupino ali vrsto ljudi (glede na njihove interese in zanimanja).
Na primer, podjetje, ki prodaja opremo za golf, bi dalo oglase v revije za golfske navdušence, ker vedo, da bo občinstvo bolj verjetno cenilo njihov izdelek. Oglaševanje v revijah lahko ponudi tudi boljšo vizualno izkušnjo za potrošnike, saj možnosti na celotni strani omogočajo več barv in visoko produkcijskih slik kot časopisni oglasi.
Neposredno oglaševanje po pošti
Direktna pošta je vrsta tiskanega oglaševanja, ki omogoča podjetjem, dostavo tiskanih oglasov na naslove uporabnikov oz. gospodinsjtev na določenem območju. Primeri vključujejo brošure, kataloge, glasila in letake. Ta pristop omogoča podjetjem, da identificirajo še bolj ciljno usmerjen trg kot drugi formati tiskanega oglaševanja, saj distribuira oglase prek neposrednega poštnega seznama.
Na primer, nekdo, ki odpre frizerski salon, lahko ustvari letak, ki napove njegovo svečano otvoritev. Ta letak lahko nato pošljejo seznamu prebivalcev, ki se nahajajo v krogu pet kilometrov od salona. Za privabljanje novih strank lahko lastnik pošiljatelju priloži tudi kupon za popust.
Televizijsko oglaševanje
Televizijsko oglaševanje je vrsta radiodifuznega oglaševanja, kjer podjetja oglašujejo svoje izdelke ali storitve prek 20-, 30- ali 60-sekundnih TV oglasov. Velja za dražje oglaševanje, čeprav se z dolgoročnim zakupom oglaševalwskega prostora cena na posamezno enoto lahko precej zniža. To podjetjem omogoča, da redno ponavljajo svoje oglase. Stroški predvajanja televizijskih oglasov se lahko razlikujejo zaradi naslednjih dejavnikov:
- Dolžina oglasa
- Čas dneva
- Televizijska oddaja
- Pogostost zračenja
- Geografski doseg
- Število omrežij
Na primer, veliko dražje je predvajati oglas med zelo gledanim dogodkom (Super bowl). Medtem ko imajo potrošniki zdaj možnost, da preskočijo oglase na svojih televizijah, je to še vedno učinkovita metoda za doseganje velikega občinstva. Ponavljajoči se oglasi pomagajo graditi prepoznavnost in prepoznavnost blagovne znamke, in tudi če potrošniki ne gledajo oglasov, jih morda še vedno poslušajo.
Radijsko oglaševanje
Radio je še ena oblika oddajnega oglaševanja, ki predvaja oglase med programskimi odmori. Stranke lahko slišijo radijske oglase med opravljanjem drugih dejavnosti, kot je vožnja ali opravljanje gospodinjskih opravil. Tako kot televizija tudi radio omogoča ponavljanje oglasov, s čimer lahko podjetja pridobijo večjo prepoznavnost pri potrošnikih. Podjetja lahko raziščejo, katere radijske postaje so priljubljene pri njihovih ciljnih kupcih. Izvedejo lahko tudi, ob katerih urah dneva te stranke najpogosteje poslušajo radio. Na primer, lahko poskušajo oglaševati v jutranjem terminu, ko vedo, da se bo veliko njihovih strank peljalo v službo.
Podcast oglaševanje
Pri oglaševanju podcastov lahko podjetja le-te sponzorirajo ali pa med epizodami predvajajo oglase za svoje izdelke ali storitve. Običajno podcasti predvajajo oglase na začetku, sredini in na koncu epizod. Podobno kot pri radijskem oglaševanju lahko podjetja raziščejo, kateri podcasti so najbolj priljubljeni pri njihovi ciljni publiki.
Nekateri gostitelji podcastov berejo iz skripta, ki ga zagotovi podjetje, ali ustvarijo svojega, kar je lahko za poslušalce zabaven način uživanja oglaševalske vsebine. Pogosto bodo podjetja ponudila kodo za popust, ki je na voljo poslušalcem podcasta. Poleg privabljanja novih strank lahko ta koda pomaga podjetjem oceniti, kako dobro deluje ta oglaševalska strategija na podlagi njene uporabe.
Oglaševanje na družbenih omrežjih
Podjetja uporabljajo oglaševanje v družbenih medijih za promocijo svojih izdelkov ali storitev na različnih platformah. Oglaševanje v družbenih omrežjih, tako kot drugo digitalno oglaševanje, podjetjem omogoča ciljanje na določeno ciljno skupino. Lahko se osredotočijo na doseganje strank glede na njihovo geografsko lokacijo, starostno skupino ali nakupovalne navade. Platformam lahko plačajo za promocijo svojih oglasov ali pa uporabijo bolj organske metode.
Na primer, majhno podjetje lahko uporabi organsko oglaševanje v družabnih medijih tako, da prosi svoje sledilce, da všečkajo in ponovno delijo eno od njihovih objav. Nato lahko naključno izberejo udeleženca, ki prejme popust ali darilo. Današnja podjetja uporabljajo tudi spletne vplivneže, blogerje ali znane osebnosti za ustvarjanje objav, ki promovirajo njihove blagovne znamke ali izdelke. Namesto popolnih oglaševalskih kampanj lahko te metode služijo kot stroškovno učinkovitejše tehnike, ki podjetju omogočajo širjenje prepoznavnosti svoje blagovne znamke.
Primeri:
- Facebook oglaševanje
- Linkedin oglaševanje
- Tiktok
Plačano oglaševanje v iskalnem omrežju (Google oglaševanje, Bing, Yahoo, …)
Plačano iskanje, znano tudi kot PPC oglaševanje, oglaševanje na klik ipd. je en izmed najbolj donosnih načinov spletnega oglaševanja. Med njimi izrazito prevladuje Google ads oglaševanje. Pri iskalnem oglaševanju gre za zakup ključnih besed s strani oglaševalca. Pri rezultatih iskanja za zakupljene ključne besede oglaševalci nato predvajajo relevantne oglase. Pri iskalnem oglaševanju gre za to, da imamo direktno povezavo med podatki o iskanjih (uporabnik v iskalnik vnese, kar ga trenutno zanima) in oglasom (oglaševalec prikaže oglas, direktno povezan z zanimanjem). V vseh drugih oblikah oglaševanja te direktne povezave ni.
Pri iskalnem oglaševanju gre za dražbo. To pomeni, da podjetja na dražbi zakupijo ključne besede oz. določijo svoje ponudbe za posamezni klik. Oglaševalci z najvišjimi ponudbami se uvrščajo najvišje.
iskalno oglaševanje se plačuje po kliku, glede na število klikov na oglas.
Preberite več o Google oglaševanju.
Nativno oglaševanje
Nativno oglaševanje je vrsta digitalnega oglaševanja, pri katerem oglasi izgledajo kot vsebine, ki jo bralec trenutno bere. Ideja je, da so nativni oglasi manj moteči od klasičnih prikaznih oglasov, saj so sorodni z gledano vsebino, a bi se o tem dalo razpravljati, saj je tudi prikazno oglaševanje relevantno sploh ko govorimo o ponovnem trženju.
Nativni oglasi se prav tako lahko plačujejo po kliku.
Prikazno oglaševanje
Prikazno oglaševanje je vrsta digitalnega oglaševanja, ki uporablja prepoznavne oglase. Ti lahko vključujejo oglasne pasice na vrhu ali ob straneh spletnih strani in pojavne oglase. Drug primer bi bili video oglasi, ki se prikažejo pred ali med pretakanjem video vsebine. Prikazno oglaševanje spodbuja uporabnike, da jih kliknejo in se pomaknejo na spletno mesto podjetja, pogosto za nakup. Ti oglasi so zelo razširjeni na spletu, čeprav jih potrošniki včasih zaradi tega zlahka prezrejo.
Ena od metod, ki se uporablja pri prikaznem oglaševanju, je ponovno trženje ali ponovno ciljanje. Ko uporabniki obiščejo spletno mesto blagovne znamke, pogosto sprejmejo piškotke brskalnika, ki spletnemu mestu omogočajo sledenje njihovemu potovanju. Če se uporabnik odloči, da ne bo ničesar kupil na spletnem mestu, lahko blagovna znamka cilja na to stranko in objavi oglase za njihove izdelke na drugih spletnih mestih, da jih opomni, naj se vrnejo in kupijo predmet.
Povezano: Poglejte si video tečaj o tem, kako učinkovito uporabljati prikazno oglaševanje.
Zunanje oglaševanje
Zunanje oglaševanje se nanaša na oglase, ki jih vidimo zunaj svojih domov. Primeri vključujejo panoje in oglase, ki jih vidimo na javnih mestih ali v prevoznih sredstvih, na primer ob straneh avtobusov.
Namen zunanjega oglaševanja je pritegniti pozornost velikega števila ljudi. Praviloma ti oglasi pomagajo podjetjem povečati prepoznavnost blagovne znamke na določeni lokaciji. Prostor, dodeljen zunanjim oglasom, je lahko omejen, prav tako tudi čas, ki ga potrošnik porabi za ogled oglasov. Običajno ti oglasi uporabljajo vpadljive slike, kontrast in manj besed, tako da je vsebina berljiva in zlahka razumljiva.
Gverilsko oglaševanje
Gverilsko oglaševanje se nanaša na manj konvencionalne metode, ki so na splošno poceni in uporabljajo kreativne tehnike za pritegnitev pozornosti. Pogosta strategija v tej kategoriji je ambientalno oglaševanje, pri katerem podjetje daje oglase na javnih mestih, vendar na nekonvencionalen način. Na primer, namesto oglaševanja na avtobusni postaji lahko podjetje naslika fresko na pločniku, ki oglašuje svoje storitve. Pogosto torej ni v skladu z zakonodajo, ali je nekje na meji.
Primer gverilskega oglaševanja je tudi uporaba osebnega Facebook profila za oglaševanje storitve ali izdelka,
Drug zanimiv in izviren primer pa je primer gverislkega oglaševanja energijske pijače Red Bull. V samem štartu so namreč v javne smetnjake odlagali prazne pločevinke pijače Red Bulla z namenom, da bi zgradili prepoznavnost in ustvarili percepcijo uporabnikov, da gre za široko razširjeno pijačo. Več o tem na tej povezavi.
Promocijsko oglaševanje izdelkov
Pri oglaševanju s promocijskim prikazovanjem izdelkov podjetje plača za vgradnjo svojega izdelka v medijske vsebine, kot je televizijska oddaja ali film. Vsebina včasih ne omenja izrecno izdelka, vendar si jo lahko ogleda občinstvo. Ta metoda lahko pomaga podjetjem bolj diskretno doseči ciljne skupine.
Na primer, blagovna znamka brezalkoholnih pijač bo morda želela ciljati na najstnike. Plačajo lahko, da se njihove pijače oglašujejo prek promocijskega prikazovanja izdelkov v priljubljeni franšizi najstniških filmov ali videospotov. Liki v filmu, bodo pili pijačo tega podjetja in etiketa bo vidna. Liki lahko omenjajo znamko pijače, ni pa nujno.
Javno oglaševanje oz. javna obvestila
Oglaševanje javnih storitev se nanaša na oglase, ki promovirajo namen ali pobudo in ne izdelka. Ti oglasi, ki se pogosto imenujejo javna obvestila, so namenjeni obveščanju javnosti o temi na način, ki koristi njim ali drugim. Organizacije lahko uporabljajo javno oglaševanje v različnih oblikah, kot so televizijsko, radijsko ali spletno video oglaševanje. Ponudniki bodo donirali čas za predvajanje teh oglasov, čeprav morajo izpolnjevati posebne zahteve.
To vrsto oglaševanja pogosto uporabljajo vladne agencije ali dobrodelne organizacije za izobraževanje potrošnikov o temah zdravja in varnosti. Centri za nadzor bolezni, da državljane obvestijo o nujnosti zdravstvenih pregledov ali pripravi na naravne nesreče.
Prikrito oglaševanje
Pri prikritem oglaševanju, gre povečini za objave, ki se pretvarjajo, da so novinarsko besedilo, v resnici pa gre za oglaševalska sporočila. Po navadi so take objave videti kot novinarski oziroma avtorski prispevki, dejansko pa gre za sponzorirane – plačane – objave. Takšne objave morajo biti jasno označene kot oglaševalske, kot to določa zakon o medijih. Pogosto se v oglaševalska omrežja umeščajo po poti nativnih oglasov.